… aneb Kam mizí rodinné firmy.

Eva Svobodová, MBA
Členka představenstva a generální ředitelka
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR)
Rodinné firmy tvoří páteř české ekonomiky – podle odhadů představují cca 60–80 % podniků a zaměstnávají statisíce lidí. V posledních letech u nich sledujeme výraznou profesionalizaci, otevřenost vůči modernímu řízení i systematický přístup k nástupnictví. Stále častěji ale narážejí na výzvy spojené s generační výměnou.
Jednou z největších překážek bývají rozdílné představy zakladatelů a jejich nástupců. Mladší generace přichází s inovacemi, digitalizací a důrazem na work-life balance, zatímco zakladatelé spoléhají na osobní zkušenosti a tradiční hodnoty. Výrazným úskalím po předání manažerské role je otázka převodu majetku, která bývá v rodinách tabu. Komplikací jsou i vlastnické podíly, které historicky drží seniorní osoby, jež často nedůvěřují novým technologiím a brání se inovacím.

Znepokojivým trendem poslední doby je také rozčarování z ekonomického vývoje. Nástupci ztrácejí motivaci přebírat firmy, a dokonce i někteří zakladatelé říkají, že by jim to za současných podmínek ani nedoporučili. Důsledkem toho je rostoucí počet prodejů rodinných firem – často pod tlakem okolností, bez dlouhodobého plánu a v situaci, kdy už není jiná možnost. Této situace využívají advokátní kanceláře, poradci i investiční fondy, které aktivně vyhledávají firmy bez nástupců a připravují jejich akvizice. Mnohé původně rodinné podniky tak nenápadně mizí v nenávratnu – přecházejí do rukou anonymních vlastníků, ztrácejí svou identitu i regionální punc. Tím přicházíme nejen o podnikatelské dědictví, ale i o důležitý stabilizační prvek české ekonomiky.
Naše asociace se tématu rodinného podnikání věnovala jako první už v roce 2012 a její zásluhou se podařilo v roce 2019 legislativně ukotvit definici rodinného podnikání – Česko je tak jednou z mála zemí EU, která takovou definici má. Asociace také vede oficiální registr rodinných podniků pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.
Ačkoli Evropský parlament vyzval už v roce 2015 k vytvoření specifické podpory pro rodinné firmy, v praxi se zatím téměř žádná neobjevila. To je zásadní nedostatek – rodinné firmy totiž významně přispívají k regionálnímu rozvoji, v krizích se dokážou semknout, často investují i vlastní prostředky pro udržení firmy a rozhodně nemají tendenci se přesouvat do zahraničí. Zaměstnávají lidi v Česku, platí zde daně a chtějí zde působit ještě po mnoho generací. Je proto nejvyšší čas, aby jejich význam byl reflektován i v národní hospodářské politice.