Skip to main content
Domovská stránka » Finanční nezávislost » DIP A JEHO SKRYTÝ POTENCIÁL
ADVERTORIAL

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) je na trhu od ledna 2024 a měl se stát jedním z hlavních pilířů spoření na stáří. Podle průzkumu ČASF o něm ale čtyři z deseti Čechů nikdy neslyšeli a jeho podíl na trhu je zatím nízký. Přesto už první výsledky ukazují, že právě DIP může sehrát klíčovou roli v přípravě domácností na důchod.

Marek Černoch

Výkonný ředitel ČASF – České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování

DIP je nástroj, který stát představil s cílem posílit finanční přípravu domácností na stáří. Je to účet, na který si lidé mohou ukládat prostředky na penzi a investovat je do fondů, akcií či dluhopisů. Stát motivuje spořitele daňovou úlevou – ročně lze odečíst až 48 000 korun, což představuje úsporu až 7 200 korun na daních. Peníze je možné vybrat po dosažení 60 let a při současném splnění podmínky, že produkt trval alespoň deset let.

CASF
Zdroj: Adobe Stock

Přestože DIP přináší atraktivní podporu, povědomí veřejnosti o něm je zatím nízké. Podle průzkumu ČASF z června 2025 čtyři z deseti Čechů o produktu nikdy neslyšeli a skutečně dobře se v něm orientuje jen malá část respondentů. Tři čtvrtiny lidí si sice na důchod spoří, ale jen třetina považuje svou přípravu za dostatečnou. Největší rezervy mají lidé střední generace, mladí do 26 let pak často nespoří vůbec. Ženy jsou na tom hůře než muži – častěji uvádějí, že na stáří neodkládají nic.

Tržní data potvrzují, že DIP si hledá své místo postupně. V prvním čtvrtletí roku 2025 sjednali poradci členských společností ČASF smlouvy v objemu 512 milionů Kč. Ve druhém čtvrtletí dosáhl DIP objemu 435 milionů Kč, téměř stejného objemu jako tradiční doplňkové penzijní spoření. Celkově je ale podíl DIP na trhu stále nízký, přitom nabízí širší investiční možnosti a vyšší potenciál výnosu.

Významnou roli v jeho šíření hrají finanční poradci. Právě oni vysvětlují klientům podmínky a pomáhají nastavit dlouhodobý investiční režim. Podle dat ČASF sjednala téměř polovina lidí své produkty právě přes poradce. Bez jejich práce by DIP zůstal pro většinu veřejnosti jen vzdálenou možností.

Dlouhodobý investiční produkt
Zdroj: Adobe Stock

DIP má přitom potenciál stát se jedním z hlavních pilířů přípravy na stáří. Aby se tak stalo, je nutné posílit informovanost a stabilitu pravidel. Jen pokud lidé získají jistotu, že se podmínky nebudou měnit a že k produktu mají dostupné a nezávislé poradenství, může se stát běžnou součástí finančního plánování českých domácností. Významné je také zapojení mladší generace – právě u ní platí, že i malé částky odkládané pravidelně mohou v čase vytvořit výraznou finanční rezervu.


Marek Černoch je od roku 2019 výkonným ředitelem České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF). Předtím působil jako dopravní pilot na letounech Boeing 737 a také jako lektor výcviku pilotů. V letech 2013 až 2017 byl poslancem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, kde se věnoval mimo jiné ekonomické legislativě.

Next article