Zájem o udržitelnost roste a nevyhýbá se ani eventům. Jak se posunula ekologická ohleduplnost při jejich organizaci? Odpoví Ivana Hekerle.

Ivana Hekerle
ředitelka oddělení komunikace
CIRA Advisory s. r. o.
Jaké jsou aktuální trendy udržitelnosti při přípravě a pořádání eventů?
Udržitelnost do eventového a kongresového světa vstupuje velice aktivně a stává se aktuálně trendem v tomto oboru. Samotní účastníci akcí jsou více a více citliví například na to, zda používá jednorázové nádobí, zda se třídí odpad, odkud pochází catering apod. Je dobře, že organizátoři eventů už vědí, že skutečná udržitelnost je také o věcech, které nejsou na první pohled tak vidět nebo jsou hmatatelné, to je například výběr lokace.
Patrné jsou i snahy o digitalizaci eventového průmyslu – mnoho konferencí se vysílá online a na místě konání akcí se snižuje produkce odpadu z propagačních nebo orientačních materiálů. Programy na konferenci už prakticky vytištěné nenajdete, zcela běžné je mít v prostoru QR kódy, které po naskenování načítají program nebo otevřou prostor pro položení otázek na řečníky.

Současně konferenční a kongresová centra také investují do svého vlastního udržitelného přístupu, který pro ně představuje konkurenční výhodu. V různých kongresových centrech naleznete dobíjecí stanice pro elektromobily, střešní fotovoltaické panely, či dokonce systémy pro využití dešťové vody. Eventy, které skutečně na udržitelnost dbají, myslí zároveň na rozměr sociální odpovědnosti a do organizace zapojují sociální podniky. Často si vybírají catering od lokálních podniků, které zaměstnávají osoby znevýhodněné na trhu práce.
Jaké klíčové kroky by měli organizátoři zvážit pro snížení dopadu a přiblížení se k cirkulárnímu modelu eventů?
Prvním krokem je výběr správné lokality – místo konání je dobře přístupné veřejnou dopravou. U větších akcí je potřeba zjistit, zda je na místě napojení na veřejný vodovod, energetickou infrastrukturu nebo jak zde funguje svoz odpadu a kde odpad po akci skončí. Nutné je zajímat se o prevenci vzniku odpadu. V rámci tradičních eventů často vznikalo velké množství jednorázových materiálů (například visačky a vizitky).
Máte konkrétní příklady úspěšných implementací udržitelných a cirkulárních řešení na eventech u nás?
Organizace udržitelného eventu může být komplexní záležitostí a každý organizátor se musí vypořádat s řadou limitů. Velkou snahu o co nejudržitelnější organizaci eventů sledujeme například u E.ONu a jejich Ekofestivalu, nebo u sportovních utkání Českého florbalu. Propracovanou organizaci mají také konference Změny k lepšímu, která si dokonce nechává spočítat i uhlíkovou stopu akce. Jsem členkou poroty České eventové asociace a hodnotím úroveň udržitelnosti eventů a vidím ten pozitivní posun.

Jaká je budoucnost udržitelných eventů a cirkulární ekonomiky v českém eventovém průmyslu?
Udržitelnost na eventech se pomalu stává běžnou praxí. Přispěl k tomu například i zákaz jednorázových plastů, zálohované kelímky se staly už zcela normální záležitostí. Aktuálně trendem stávají další služby spojené s eventovým průmyslem, jako je lokální catering nebo i provoz eventových prostor. V požadavcích organizátorů se začínají často objevovat udržitelná kritéria pro výběr hotelů pro ubytování zahraničních hostů.
Proč by podle Vás měli organizátoři a zadavatelé dbát i na aspekt udržitelnosti při organizaci podobných akcí?
Eventy mají obrovskou sílu edukace lidí. Na konference chodí účastníci pro nové informace a načerpat inspiraci. Tu ale nemusí získat pouze od řečníků z pódia, ale také z toho, jak funguje organizace akce. Mohou ochutnat lokální a bezmasé pokrmy a mohou si něco odnést do svého běžného života.