Chystáte se na networkingový event a chcete z něj vytěžit maximum? Přečtěte si praktický návod, jak se efektivně připravit, vyhnout se nejčastějším chybám a proměnit nové kontakty v reálné obchodní příležitosti.

Kamila Zárychtová
zakladatelka a spolumajitelka
Příprava na networking
Každé obchodní akci věnujete svůj drahocenný čas. A určitě chcete, abyste ho efektivně využili. Proto je důležité, abyste si ujasnili předem to, co chcete na akci získat. A to opravdu konkrétně. Ideálně si dejte za cíl, že se na akci seznámíte s několika novými lidmi. Že pozdravíte tři, které už znáte a zjistíte, co je u nich nového. Nebo možná se budete chtít pobavit s několika lidmi a získat pro sebe cennou informaci nebo zkušenost. Ať už je to cokoliv, hlavně mějte cíl a během akce se zaměřte na jeho dosažení.
Nejčastější chyby na eventech
Pokud nemáte jasný cíl, je někdy velice těžké se přemluvit a jít navázat nový kontakt. Pomoci vám může samotný „proces“. Už pak nemusíte uvažovat nad tím, zda máte někoho oslovit nebo ne, ale jdete splnit „úkol“, který jste si na ten den dali. Další velice častou chybou je, že si lidé nenaslouchají. Na akci je většina opojena tím, že chce prezentovat hlavně sebe a když s vámi hovoří, připadáte si jak při sledování teleshopingu 😊. Ovšem jen opravdový zájem o druhého vzbuzuje zase zájem o vás. A jen díky naslouchání dokážete identifikovat potřeby druhého.

Nikdy nezapomínejte hovořit o sobě a svých potřebách. Zájem o druhé je mocný nástroj, ale nakonec jste tam kvůli sobě. Tak to mějte na paměti. Pokud opravdu stojíte o to, aby nově vzniklý kontakt nezůstal jen součástí vaší ohromné obchodní databáze, se kterou komunikujete e-mailem, vytvořte si tzv. háček. Něco, na co můžete později navázat. Něco, kvůli čemu člověku znovu zavoláte.
Maximalizujte na akci svůj networkingový potenciál
Pokud je pro vás možné získat seznam účastníků předem, je to ideální záležitost. Můžete si tak předem připravit, s kým se chcete seznámit. Vaše představení ostatním by měla být záležitost, kterou máte pod kůží. A dokážete ji říct i v deseti vteřinách, i v jedné minutě. Jasně, stručně, srozumitelně, a hlavně zapamatovatelně. Nejste mistři v navazování nových kontaktů? Vůbec nezoufejte a jděte nejdříve oslovit JEDNOTLIVCE. S těmi navážete komunikaci úplně nejsnáze.
Připravte si dopředu otázky (small talks), kterými můžete konverzaci otevřít. Ideálně něco, co se týká akce nebo tématu a vy i druhý člověk k tomu máte co říct. Vždycky pak máte o čem hovořit. Přímo na eventu věnujte chvilku poznámkám– co jste komu slíbili, s kým jste se seznámili, kdo byl pro vás zajímavý. Tohle je pro nové obchodní vztahy, které jsou pro vás důležité, klíčové.

Proměňte kontakty na obchodní příležitost
Follow up je klíčem úspěchu. Navažte na konverzace z akce. Pošlete třeba krátkou zprávu s pozdravem. Nezapomeňte doručit to, co jste slíbili. Většina toho, co se na akcích domluví, vyzní na prázdno jen z toho důvodu, že na to časem zapomenete. Včasná reakce a zpracování nových kontaktů a informací o nich vám pomůže nezapomenout.
U důležitých nových obchodních spojení si vytvořte komunikační strategii: co uděláte proto, abyste nejen zůstali v kontaktu, ale abyste v budoucnu mohli navázat spolupráci. Pomůže vám zamyslet se nad otázkami – čím mohu být pro druhého přínosem? Jak budeme udržovat osobní kontakt? Jak s ním budu v kontaktu online? Jak mu vyjádřím zájem o spolupráci? Často kontakt končí v naší databázi, se kterou komunikujeme pomocí nějakého online nástroje. Ale pokud vybočíte z šedi průměru, dáte si tu práci a vaši komunikaci obohatíte i o jiný rozměr, zcela jistě to bude jen otázkou času, než se naskytne příležitost ke spolupráci.