Tři dekády pomoci v právních sporech, průkopnický vstup na český trh i neustálé inovace – pojišťovna právní ochrany D.A.S. letos slaví 30 let. Jako první specializovaná instituce svého druhu u nás změnila pohled Čechů na to, že „mít právo na svá práva“ je samozřejmost.

Jitka Chizzola
CEO, D.A.S. právní ochrana
D.A.S. letos slaví 30 let na českém trhu. Které momenty z této cesty považujete za nejzásadnější?
Nejzásadnějším krokem bylo rozhodnutí D.A.S. International v roce 1994 vstoupit na český trh s právní ochranou, jako do první země z bývalého východního bloku. Následovaly další kroky vedoucí ke zvyšování efektivity jako digitalizace a vývoj nových produktů. Díky těmto zkušenostem jsme dnes stále jedinou specializovanou pojišťovnou právní ochrany, která i po 30 letech pomáhá statisícům klientů.
Nebyl tu zažitý fakt mít právo na svá
práva, proto klienti pojištění právní
ochrany uvítali.
Co nejvíce ovlivnilo vývoj pojištění právní ochrany v Česku za poslední tři dekády?
Od roku 1995 jsme čelili mnoha výzvám. Byli jsme první a dlouho jediní, kdo nabízel právní ochranu jako specializovanou službu. Měnili jsme spotřebitelské chování ovlivněné minulým režimem v soukromé i podnikatelské sféře. „Mít právo na svá práva,“ tento fakt tu nebyl zažitý, takže klienti takové pojištění uvítali. Významným milníkem bylo zavedení nonstop linky, právní pomoci 365 dní v roce. Pandemie covidu-19 nám pak umožnila urychlit přechod na digitální platformy a zefektivnit poskytování služeb.

S jakými právními problémy se na vás klienti obracejí nejčastěji?
Zatímco dříve převažovaly případy motoristů, v posledních letech výrazně vzrostl počet sporů týkajících se pracovních smluv, dědictví a sousedských vztahů. Přibývá i složitých případů v podnikatelském sektoru. Také spory spojené s cestováním. Češi jsou motorizovaný národ, za dovolenou vyjíždějí po celé Evropě. V takových situacích, kdy klienti potřebují rychlou pomoc, nastupuje naše pojišťovna, která podle pojistné smlouvy hradí veškeré náklady ve spolupráci s advokáty v celé Evropě.
Které produkty nebo balíčky právní ochrany dnes nejvíce odpovídají potřebám českých domácností a jednotlivců?
Naši klienti oceňují především flexibilitu a že se produkty přizpůsobují jejich životním fázím. Oblíbené jsou samostatné produkty pro zaměstnance, řidiče, vozidla a bydlení, ale také kombinované balíčky s komplexní právní ochranou. Novinkou letošního roku je Právní ochrana živnostníka, která reflektuje potřeby menších podnikatelů.

Digitalizace, umělá inteligence i měnící se zákony – jaké trendy podle vás nejvíce ovlivní budoucnost právní ochrany?
My v D.A.S. technologický vývoj vítáme a pracujeme na něm minimálně dvacet let. Kromě modernizace interních systémů pravidelně školíme zaměstnance, aby drželi krok s aktuálními trendy. Umělá inteligence nám může pomoci zvýšit efektivitu, ale lidský prvek zůstává nenahraditelný. Proto se vedle technického rozvoje zaměřujeme i na osobní růst. Profesionalita a dlouholeté zkušenosti jsou naší silnou stránkou.
Vnímáte D.A.S. spíše jako pojišťovnu, nebo jako partnera, který pomáhá lidem orientovat se v právním světě?
D.A.S. přesahuje rámec běžné pojišťovny. Mnoho klientů je s námi od samého začátku a někteří se stali i mými přáteli. Jsme tu pro ně v těžkých životních situacích, poskytujeme nejen právní, ale především finanční podporu. Díky tomu mají naši klienti jistotu, že se na nás mohou se svými problémy kdykoliv obrátit.