Domovská stránka » FinTech » ESG SE V BYZNYSU STÁVÁ NORMOU
FinTech

ESG SE V BYZNYSU STÁVÁ NORMOU

Ve spolupráci s:
Adobe Stock
Ve spolupráci s:
Adobe Stock

Podle průzkumu Asociace společenské odpovědnosti zná jen pětina Čechů význam zkratky ESG. Už teď je nicméně jasné, že se do povědomí veřejnosti zapíše rychle. Environmental, Social a Governance (ESG) jsou totiž zásadní hodnoty pro udržitelný rozvoj firem, organizací i celé společnosti. 

LADISLAV TYLL

Proděkan pro zahraniční vztahy
Fakulta podnikohospodářská 
Vysoká škola ekonomická v Praze

Politika EU čím dál většímu počtu firem postupně nařizuje sledovat jednotlivé pilíře ESG. Takzvaný ESG report, neboli nefinanční reporting, budou muset od roku 2025 každoročně zhotovovat a zveřejňovat jednak všechny veřejně obchodovatelné firmy a také všechny ty, které mají nad 250 zaměstnanců a obrat nejméně 40 milionů euro nebo aktiva v hodnotě přesahující 20 milionů euro s tím, že musí být splněny alespoň dvě z výše uvedených podmínek.

ESG report

ESG report budou mít tedy povinnost zveřejňovat stovky tuzemských firem. Už teď ale nejméně 100 velkých tuzemských firem nefinanční reporting zveřejňuje, a to včetně těch, kterých se dosud legislativní povinnost netýká. ESG se totiž v byznysu stává normou, nehledě na platnou nebo plánovanou legislativu. Jeden příklad za všechny: Před nedávnem jsem se účastnil setkání fintechových startupistů. A právě okolo ESG se strhla vášnivá debata. Vyšlo totiž najevo, že pro startupy jde opravdu o palčivé téma, protože péče o životní i firemní prostředí mileniálové vnímají jako rozhodující faktory při rozhodování, pro koho budou pracovat.

Konkurenční výhoda

Byť je tedy povědomí o ESG mezi masovou veřejností nízké, mladá generace hodnoty obsažené v této zkratce řeší. Pokud ESG vyžadují sami spotřebitelé, nejde o „zbytečnou nutnost” a „šikanu” firem ze strany regulátorů a vládních autorit – právě naopak. Jak potvrdila čerstvá studie, která vznikla na Fakultě podnikohospodářské VŠE, největší české firmy ESG chápou jako příležitost pro získání konkurenční výhody. Ze studie mimo jiné vyplynulo, že čím je firma ziskovější, tím více se ESG věnuje.

Jak k nefinančnímu reportingu přistupovat?

Vzhledem k tomu, že tvorba nefinančního reportingu je relativně novou disciplínou firmy, regulátoři, byznysmeni ani samotní spotřebitelé zatím nemají jednotný způsob, jak ESG zprávy psát a jak je číst. Kvalita se proto různí. I proto jsme se spolu s A-CSR rozhodli sestavit rating, a vyzdvihli tak české firmy, které ESG neberou účelově, ale jdou příkladem a jsou ve svých ESG zprávách co nejtransparentnější. A to včetně informací o tom, co je podle nich nutné ve firmě z pohledu udržitelnosti a společenské odpovědnosti zlepšit. Připravujeme ho už zhruba půl roku a v nadcházejících týdnech by měl být zveřejněný.

Firmy chtějí být transparentní

Už teď ale můžeme prozradit dobrou zprávu. Připravovaný rating je sice zaměřený hlavně na poctivost a transparentnost nefinančních reportů největších tuzemských firem, ale naprostá většina z nich se nebojí jít s kůží na trh a má ambice stát se lídrem zodpovědného podnikání v Česku.

Další článek