Domovská stránka » FinTech » HROZÍ KONEC FINANČNÍCH PORADCŮ?
  • FinTech

    HROZÍ KONEC FINANČNÍCH PORADCŮ?

    Ve spolupráci s:
    Adobe Stock
    Ve spolupráci s:
    Adobe Stock

    Digitalizace mění podobu téměř všech oborů. Výjimkou nejsou ani finanční poradci. Lidé si dnes sjednají, co potřebují jednoduše na pár kliknutí. Hrozí konec finančních poradců tak jak je známe? 

    Michal Doubek

    MICHAL DOUBEK

    prezident AFP ČR 

    Svým způsobem skutečně hrozí konec finančních poradců tak, jak je známe. Jen nečekám revoluci, ale přirozenou evoluci. Často dostávám otázku, zda může digitalizace a robotizace ohrozit i pracovní trh finančního poradenství. Vždy odpovídám, že v každé změně je možné vidět příležitost i hrozbu. Záleží, jak se k tomu jako finanční poradci postavíme. Budeme schopni se adaptovat na jiný styl práce a učit se novým technologiím? Je jasné, že v obecné rovině je situace stejná jako v každém jiném oboru. Přežije ten, kdo se zvládne adaptovat a bude umět reagovat na dynamickou budoucnost, která nás čeká.

    Dříve lidé potřebovali poradce k tomu, aby se dostali k produktu

    Velkou příležitost vidím v tom, že právě díky technologii, digitalizaci a komoditizaci se může finanční poradce věnovat tomu, k čemu byl určen. Tedy nezprostředkovávat finanční produkty, ale pomoci klientům definovat finanční cíle, vytvořit finanční plán, nastavit strategii a následně ji pomoci dodržovat.

    Ze zkušenosti vím, ževětšina lidí neumí nastavit svoji finanční strategii správně a možná i rozpoznat, zda zrovna daný produkt potřebují nebo ne. Tam může nastoupit finanční poradce, který bude opravdu zastupovat zájmy klienta a pomáhat mu vyznat se v široké nabídce produktů. Například na investičních roboadvisory platformách, kde mohou lidé snadno investovat, mají často špatně nastavenou investiční strategii, a to v nesouladu s vlastními cíli. Většinou totiž nemají žádné cíle ani definované. Od toho by měl být právě finanční poradce, který vytvoří jasný plán a koncepci, díky které si splním to, co chci.

    I takové platformy se snaží přidat prvek „poradenství“, samozřejmě zatím formou reálného člověka za obrazovkou, ale rozšiřuje se i možnost chytrých chatbotů. Dokáže být ale chatbot empatický a rozpoznat, zda chci řešit svou potřebu správně? Nebo mu musím říct jasné zadání, a to je následně schopen vyřešit on-line a bez zásahu člověka ?

    Od provizí k přímé platbě od klienta

    V následujících letech určitě nečekám, že umělá inteligence zcela nahradí živého člověka, ale rozhodně se bude posouvat a měnit role finančního poradce od zprostředkovatele přes poradce až možná po rodinného důvěrníka, se kterým mohu řešit své životní plány osobně. Díky FinTechu bude opět větší tlak na poradce, aby změnili svůj byznys model, protože období, kdy finanční „poradce” pouze prodával produkty třetích stran pravděpodobně nebude fungovat. Klient by měl svého finančního poradce platit napřímo, tak jak si platíme advokáty nebo daňové poradce. A ten by tak měl být motivován pracovat pro klienta a v jeho nejlepším zájmu.

    Další článek