Co mají společného Národní divadlo v Praze, Eiffelova věž v Paříži či Socha svobody v New Yorku? Bez lidí, kteří se na jejich opravu nebo dostavbu finančně složili, by zřejmě nikdy nevznikly. Doba se změnila a internet dal hromadnému financování – crowdfundingu – jiný rozměr. Crowdfunding je způsob alternativního nebankovního financování, při němž se větší počet jedinců podílí menším finančním obnosem na vybrání předem nastavené cílové částky. Původ slova pochází z anglického crowd (dav) a funding (financování). V crowdfundingu může jít téměř o cokoliv: o nastartování nového podnikání, uvedení novinky zaběhlé značky, otevření restaurace či kulturního prostoru nebo vydání knížky. Věděli jste třeba, že právě crowdfundingová kampaň pomohla v roce 2008 Baracku Obamovi vyhrát volby?
Paleta hromadného financování je poměrně pestrá. Naleznete na ní odměnový crowdfunding, kdy přispěvatel získává od autora projektu za svůj příspěvek předem definovanou odměnu (produkt nebo službu). Vedle něj stojí crowdfunding charitativní, neboli veřejná sbírka, kdy dárce neočekává žádnou protihodnotu. Pak tu je crowdfunding podílový, kdy autor projektu za poskytnuté peníze odevzdává podíl ze své firmy. A v neposlední řadě crowdfunding dluhový, kdy je vybrané peníze potřeba vrátit. Alespoň takhle spektrum hromadného financování definoval profesor Steven Bradford, jehož názvosloví je nejbližší odrazu dnešní reality na českém trhu.
Každý z výše zmíněných druhů má svoje pro a proti a co se hodí pro jednoho, nemusí být ideální pro druhého. Podstatný je ale princip, na kterém crowdfundingové platformy fungují: umožňují velkému množství lidí virtuálně přispět a podpořit tak vybraný projekt, který v podstatě vznikl v jakékoliv oblasti či za jakýmkoliv účelem. Představte si, jak by tenkrát Národnímu divadlu ulehčilo práci, kdyby mohlo propagovat svoji sbírku přes internet.
Nejpopulárnější typ hromadného financování, který celosvětově reprezentuje americký Kickstarter, v České republice platforma Hithit, je odměnový crowdfunding. Příkladem úspěšné crowdfundingové kampaně jsou zlínské Vasky a jejich ručně vyráběné tenisky. Na Hithitu chtěli vybrat 450 tisíc, nakonec jim jejich fanoušci poslali přes 5 milionů.
Odměnový crowdfunding je takový šampon s kondicionérem. Pokud se dobře připravíte, můžete získat nejenom potřebné finance na rozvoj produktu, ale zocelíte a rozšíříte svoji základnu zákazníků. Je to marketing, předprodej a průzkum trhu dohromady. Pokud neuspějete, nic neriskujete, získáte podstatnou zpětnou vazbu, a to bez dluhů v bance.
Závěrem nezapomeňte, že i u crowdfunding platí, že štěstí přeje připraveným. Do kampaně se člověk musí vrhnout po hlavě a nejvíc práce ho častokrát čeká až po skončení projektu. Crowdfundingovou kampaní tedy nic nekončí, naopak všechno podstatné začíná. To by vám herci z Národního mohli vyprávět.