Skip to main content
Domovská stránka » Technologie » FIRMY JDOU S DOBOU, DIGITALIZUJÍ SVÉ PROCESY
  • Technologie

    FIRMY JDOU S DOBOU, DIGITALIZUJÍ SVÉ PROCESY

    Photo: Adobe Stock

    FILIP DŘÍMALKA

    Expert na digitalizaci

    Autor knihy HOT: Jak uspět v digitálním světě

    www.drimalka.com

    Jaký největší přínos má digitalizace ve firmách a jaký je její potenciál do budoucna?

    Digitální technologie mohou pomoci škálovat veškeré naše aktivity tak, aby se zvýšil jejich dopad a nemuseli jsme je dělat my, lidé. Softwarové nástroje a aplikace umožňují jednotlivcům pracovat s daleko větším dopadem, nezávisle na tom, zda chtějí zvládnout daleko více práce za méně času, nebo nepracovat vůbec. Nejlepší na tom je, že tyto technologie máme k dispozici už dnes. V budoucnu nás tedy nebude zajímat, jaké technologie budeme využívat, ale K ČEMU a JAK je budeme využívat. Největší složku potenciálu firmy tvoří kreativní zaměstnanci nadšení do své práce, kteří umí s technologiemi pracovat. Pak bude firma vytvářet úžasné věci.

    Co je teď největším aktuálním trendem v této oblasti?

    Největším trendem v oblasti interních procesů je zavádění nových způsobů práce na dálku, automatizace procesů a lepší využívání informací ve firmě. Ve sféře komunikace se zákazníkem pak digitalizace produktů a služeb, využívání online prodeje a přesun komunikace do online prostředí – od prvního kontaktu až po zákaznický servis. Obecně ale platí, že nejde o zcela nové či přelomové trendy. Všichni o nich víme už dlouho, jen až nyní opravdu vidíme jejich nezbytnost.

    Jakým způsobem ovlivnila pandemie rychlost digitalizace? Pro které segmenty je nezbytná a které oblasti se bez ní ještě nějaký čas obejdou?

    Žádný segment se bez ní neobejde, i když samozřejmě zůstanou věci, které budeme stále realizovat ve fyzickém světě. Každá firma si ale musí definovat své klíčové produkty či služby, vlastní prodejní strategii či to, jaké aktivity chce dělat „postaru“: třeba zda chce mít více poboček, nebo fungovat jen online, zda chce mít obchodní zástupce cestující po republice, nebo komunikující přes video apod. Pokud se firma nějak rozhodne a určí si jasnou strategii, může na ní postavit svou konkurenční výhodu. Nicméně v těch oblastech, které chce digitalizovat, musí být opravdu ambiciózní a neustále se posouvat dál.

    Jaké jsou nejčastější komplikace digitalizace, se kterými se firmy potýkají? Dá se jim předcházet?

    Největšími problémy jsou jednak ambice vedení společnosti, jednak technologická neznalost středního managementu a zaneprázdněnost všech, kteří pracují starým způsobem. Pokud jsme všichni stále „busy“, nevíme, jaké možnosti nám technologie nabízejí, nebo netlačíme své týmy do toho, aby efektivně spolupracovaly v digitálním prostředí, vyvíjely lepší digitální služby nebo experimentovaly s digitálními inovacemi, nemůžeme čekat, že bude naše firma v digitálním světě úspěšná.

    Next article