Domovská stránka » Ženy v businessu » ŽENY MAJÍ VE VŠECH OBORECH STEJNOU MOŽNOST UPLATNĚNÍ JAKO MUŽI, JEN TO NESMÍ VZDÁT
  • Ženy v businessu

    ŽENY MAJÍ VE VŠECH OBORECH STEJNOU MOŽNOST UPLATNĚNÍ JAKO MUŽI, JEN TO NESMÍ VZDÁT

    Ve spolupráci s:
    Adobe Stock
    Ve spolupráci s:
    Adobe Stock

    Markéta Šveda patří k nejzkušenějším českým headhunterům. V oboru se pohybuje více než 20 let, v roce 2003 založila firmu Recruit CZ. Je tedy tou správnou osobou, která by nám měla odpovědět na otázky, co vlastně obnáší práce headhuntera či jaké jsou rozdíly v postavení mužů a žen na trhu práce. 

    MARKÉTA ŠVEDA

    Headhunter, zakladatelka firmy Recruit CZ

    Co práce headhuntera obnáší a podle čeho se pozná, že je úspěšný?

    „Úspěšný“ headhunter se pozná podle toho, že pracuje dlouhodobě, má zakázky, klienty a dobře na něj reagují kandidáti. Pro naše služby bohužel neplatí klasický marketing, reklama a inzerce. Nás živí reference. Klient se k nám vrátí, když je spokojený. A čím déle je headhunter na trhu, o to více může profitovat z jeho znalosti, z důvěrných kontaktů a doporučení. Headhunterská práce je obecně dost náročná. Headhunter musí být empatický, trpělivý, flexibilní v čase i místě, ale i rozhodný. 

    Jaké je zastoupení žen na vaší pozici a jak těžké je získat respekt od mužských kolegů?

    Podle mě je náš obor dobře genderově vyvážený a nepamatuji si, že bych měla já nebo kterákoli z mých kolegyň problém získat si respekt od mužského protějšku – ať se jednalo o kolegu, klienta či kandidáta. 

    Vidíte pod pokličku pracovních nabídek, prozraďte, existují stále rozdíly v pracovních příležitostech pro muže a ženy? Jak je na tom rovnost platů? V jakých oblastech jsou největší rozdíly?

    Podobné otázky dostávám velmi často. Jsou obory, kde jsou v častějším zastoupení muži a jinde zase ženy. Je to ale dané především kondicemi konkrétní práce, nikoliv zadáním klienta. V současné době se opravdu nesetkávám s potlačováním žen jako kandidátek na hledané pozice nebo se zadáním požadavku klienta na různý plat pro ženského a mužského kandidáta. 

    Hlédáte zaměstnance? Klikněte ZDE

    Do jakých oborů a na jaké pozice nejvíce „lovíte“ vhodné lidi a jak dlouho tento proces běžně trvá?

    Náš záběr v konkrétních oborech je proměnlivá veličina, která reaguje na požadavky trhu a boomy nových oborů. Pokud je headhunter dobrý, měl by umět zareagovat na jakoukoliv poptávku. Naše kancelář je historicky nejvíce zakotvená v oborech retailu, výroby, včetně automotive, farmacie a nově například e-commerce, energetice a zemědělství či chemii. Délka procesu hledání se různí, standardně měsíc, někdy déle, jindy naopak musíme „máknout“, když se klient dostane do situace, že nového člověka potřebuje vybrat hned. 

    Přemýšlíte o změně zaměstnání? Klikněte ZDE

    Zažila jste rozdíl v reakcích na nepřijetí od mužských a ženských kandidátů?

    Ne. Pokud si klient kandidáta nevybere, tak zjišťujeme konkrétní důvod zamítnutí a kandidátovi důvod prezentujeme konstruktivně, ve stylu doporučení, čeho se příště vyvarovat, co zlepšit, na čem zapracovat. Nevidím rozdíl v reakcích muž versus žena. Zamítnutí nemusí být vždy jen na základě nějakého profesního nedostatku, je to i o tom, jak si lidi spolu sednou, jak mezi nim funguje chemie. Ve finále rozhodují nuance, neboť námi prezentovaní kandidáti by měli všichni splňovat zadání klienta.

    Co byste vzkázala ženám, které sní o kariéře v převážně mužské profesi nebo oboru?

    Ať to nevzdávají. Pro každý obor platí, buďte svá, važte si sama sebe, hrajte fér. Pokud cítíte, že je daný obor pro vás to pravé, máte stejnou šanci jako kdokoliv jiný, bez ohledu na pohlaví. 

    Next
    Další článek