Domovská stránka » Odpovědná budoucnost » JITKA BOHO: UDRŽITELNOST JE VÝZVA
Odpovědná budoucnost

JITKA BOHO: UDRŽITELNOST JE VÝZVA

Foto: Archiv Jitka Boho

Zpěvačka, modelka a moderátorka Jitka Boho, která se věnuje především hudbě a moderování. Se svými fanoušky na YouTube a Instagramu sdílí střípky ze svého života coby maminky dcerky Rosalie.

O udržitelnosti a ekologické odpovědnosti jsme si povídali se zpěvačkou a moderátorkou Jitkou Boho. Co je pro ni důležité a jak může každý z nás přispět k lepší, zelenější, budoucnosti?

Co pro Vás představuje udržitelnost?

Udržitelnost je pro mě výzva, která má obrovský smysl. Je to každý malý krůček, který šetří naši přírodu, naši planetu. Ať už jde o jednotlivce nebo o firmu. Je to cesta, kterou bychom se měli postupně vydat. Ale nejde to hned. Musíme se naučit změnit své myšlení. I pro mě je to někdy dost těžké a chybuji stále… Ale to je přirozené. Nicméně, i malá věc, která se nám podaří uchopit pod známkou udržitelnosti je pokrok. Když bychom to zkusili v různých směrech a oblastech každý, no to by bylo….to by bylo krásný…

V jaké oblasti života je podle Vás nejsnazší udělat změny směrem k udržitelnosti?

Těch oblastí, kde to jde poměrně snadno, je určitě víc. Co se asi nejvíce nabízí, a přijde mi nejsnazší, je třeba udržitelnost módy. Darování, koloběh věcí, second handy, chytře uspořádaný šatník… to vše jsou věci, které můžeme udělat jednoduše a bez velké námahy, každý z nás. A když už si něco kupujeme, tak je dobré se zaměřit na původ materiálu a podobně. Ale jedná se třeba i o nábytek, který můžeme opravovat, předělávat, dělat vše pro to, aby s námi vydržel co nejdéle. Člověku to připadá jako drobnosti, říká si, že tohle je jako kapka v moři nebo v oceánu… Ale když těch kapek bude mnoho a budeme se navzájem motivovat, ten dopad bude daleko větší a pak má všechno zmíněné smysl. 

Ovlivňuje Vaše povědomí o CSR aktivitách firem Vaše nákupní rozhodování?

Do jisté míry ano. Pokud se třeba zaměřím na spolupráce s firmami, ať už jde o Instagram nebo cokoliv jiného, vyhledávám si o nich různé informace, zajímám se o jejich historii, filozofii, cíle… Přiznám se ale, že ne vždy se mi to daří. Když mám čas si třeba v klidu nakoupit a rozmýšlet se, jasně, dám přednost těm výrobkům od „zodpovědných“ firem, ale jak říkám, ne vždy ten klid a čas mám. Na druhou stranu mám své oblíbence, kteří nezklamou jak obsahem, tak odpovědným přístupem při výrobě. Rozhodně se ale mám v čem zlepšovat. 

Je pro Vás důležité nakupovat a využívat služby převážně ekologických a odpovědných firem?

Důležité to rozhodně je, ale jsem si také vědoma, že existuje mnoho skvělých produktů, které žádnou nálepku EKO, BIO, udržitelné a podobně nemají, a přesto by si ji zasloužily. Myslím, že v tomhle směru je fajn používat zdravý rozum. Nejsem tedy vůči tomuto tématu nějak přecitlivělá a klidně si dám neBIO banán nebo cokoliv jiného. 

Stalo se Vám, že jste někde přestala nakupovat, protože jste zjistila, že firma nehospodárně nakládá se svými zdroji, nevytváří příjemné pracovní prostředí pro zaměstnance, nebo má špatný klientský servis?

Teď bych si asi konkrétně nevzpomněla, jestli jsem tak někdy jednala. Ale je pravda, že jsou některé značky, resp. firmy, které bych nákupem jejich produktů nepodpořila. Už podle jejich reklam i celkového marketingu vidím, že jejich cíle jsou rozhodně jiné než se chovat zodpovědně a udržitelně… 

V jakém směru podle Vás mají firmy nejvíce prostoru ve zlepšování?

Myslím, že je zde stále významný rozdíl v cenách a většina lidí si nemůže dovolit koupit kvalitnější (BIO, udržitelné, ekologické…) produkty (ať už jde o potraviny, oblečení či cokoliv jiného), a tak sáhnou po té nejlevnější variantě, která nejspíš úplně v pořádku nebude. Tohle mě trápí a vlastně si říkám, že jim to nemůžeme mít za zlé, oni jinou možnost nemají… Proto je takový můj sen, aby byly i tyto po všech stránkách kvalitnější produkty (od ochrany životního prostředí, ekologického získávání surovin, přes šetrnou výrobu, kvalitní pracovní podmínky, až po etiku v podnikání) dostupnější. A kdybych se zaměřila konkrétně na firmy, tak bych ocenila větší férovost a pravdivost v komunikaci se zákazníky, větší odhodlání k využívání lokálních surovin a podpoře tuzemských pěstitelů a dodavatelů.

Další článek