Domovská stránka » Malé a střední podniky » KDY CHCETE ZAČÍT ŘEŠIT KYBERNETICKOU BEZPEČNOST? PO ZTRÁTĚ VŠECH FIREMNÍCH DAT?
ADVERTORIAL

V neustále se digitalizujícím světě je kybernetická bezpečnost nezbytným, avšak stále podceňovaným tématem. Na bezpečnost dat by ale měli dbát nejen velké instituce, ale i střední a malé firmy či soukromí uživatelé.

Vojtěch Hvězda

Ing. VOJTĚCH HVĚZDA

ředitel odboru CyberSec ve společnosti Gordic

Proč je i v malém podniku důležité zabývat se kybernetickou bezpečností?

Digitalizace je nyní trendem číslo jedna. Spolu s ní přímo úměrně roste i riziko kybernetického útoku. Představte si, že během mžiku oka ztratíte veškerá firemní data. Jaké budou finanční a organizační denní ztráty? Kolik bude stát obnova dat, pokud to vlastně půjde? Kolik bude stát, abyste tomu příště předešli? Kybernetický útok ohrožuje fungování každého podniku, bez ohledu na velikost.

Hackeři vědí, že nejjednodušší cíl je neznalý člověk.

Lépe útokům předcházet než řešit jejich dopady, je to tak?

Máte pravdu. Z dat vyplývá, že se vždy vyplatí více investovat do prevence a kybernetické ochrany než provádět opatření po incidentu.

Je kybernetická bezpečnost stále podceňována?

Globálně stále je. Je však pozitivní, že se v posledních měsících firmy začínají o toto téma zajímat mnohem více. Důvodem je nejspíš to, že se o tom začíná mluvit v médiích. Neustále slýcháváme zprávy o kybernetických útocích na velké instituce, nemocnice, školy. Ani malé podniky ale nejsou útoků ušetřeny. Jen se o nich tolik nemluví.

Setkal jste se s reálnou kybernetickou hrozbou? 

Ano, setkal. Popsal bych jeden případ, kdy firma měla dodavatele informačního systému ze zahraničí. V systému uchovávala citlivé osobní údaje, čísla platebních karet, faktury a spousty dalších dat. Firma však neměla s dodavatelem řádně vypořádané smluvní podmínky. Celý systém pořádně neznala a neuměla si ohodnotit dopady, jaké by způsobila realizovaná kybernetická hrozba. Přišel den, kdy globálního dodavatele útočníci napadli a zcizili veškerá data zákazníků. Útočníci samozřejmě začali data hned zneužívat, nejčastěji šlo o zcizení peněz z kreditních karet. Předpokládám, že každý z vás si dokáže představit situaci, do které byste se jako správce osobních údajů mohli dostat. Zákaznické firmy musely vynaložit obrovské výdaje, aby incident vyřešily. 

Prohlédněte si varianty, které vás ochrání před kybernetickým útokem

Některé podniky v ČR budou mít brzy povinnost řídit kybernetickou bezpečnost, je to tak?

Ano, Evropský parlament a Rada Evropské unie představily směrnici NIS 2, která má řešit nedostatečnou míru kybernetického zabezpečení podniků a institucí působících v EU. Většina komerčních subjektů bude muset provádět analýzu rizik a přijmout technická a organizační opatření ke zvýšení bezpečnosti.

Jaké jsou první kroky, pokud chci kybernetickou bezpečnost ve svém podniku řídit? 

Úplně první krok musí vyjít z přesvědčení vedení. Nejvyšší management firmy by měl kybernetickou bezpečnost vnímat stejně intenzivně jako třeba BOZP. Chtějí přeci chránit svůj business, svůj majetek, své zaměstnance a jejich rodiny.

Dalším krokem je poznat svou firmu, analyzovat aktiva. Nutnost identifikace aktiv a vazba mezi nimi je recept, jak získat unikátní pohled na celou firmu. Na základě toho se pak nastaví opatření proti kybernetickým hrozbám. 

Jak jim v tomto může Gordic pomoci?

Firma Gordic je na trhu již téměř 30 let. Nejsme tedy žádnými nováčky a můžeme vám pomoct s bezpečností jako celkem.

Další článek
Domovská stránka » Malé a střední podniky » KDY CHCETE ZAČÍT ŘEŠIT KYBERNETICKOU BEZPEČNOST? PO ZTRÁTĚ VŠECH FIREMNÍCH DAT?
ADVERTORIAL

Koncept The Alternative Board (TAB) nabízí nejen profesionální podporu majitelům a manažerům malých a středních firem, ale představuje i zajímavou možnost rychle rozběhnout vlastní podnikání. A to jako franšízový partner zavedené franšízové sítě TAB.

JANA ŠKABRADOVÁ

spolumajitelka konceptu TAB CZ&SK

Co je TAB?

Franšízová síť TAB ve světě působí již od roku 1990, na českém a slovenském trhu od roku 2014, a jejím cílem je profesionální podpora podnikatelů v celé České a Slovenské republice. Chceme tedy, aby byly naše služby dostupné ve všech regionech, a právě s tím nám pomáhají franšízanti. Každý z nich má svůj jasně definovaný region s exkluzivními právy.

Jak funguje sestavení TAB Boardu?

Prvořadým úkolem franšízanta je si po úvodním zaškolení sestavit svůj první board (tzv. alternativní „představenstvo firmy“). S tím mu pomáhá jak master-franšízant, tak prověřená metodika získávání členů, která je součástí franšízy a ověřeného know-how mateřské organizace TAB Boards International, Inc.

Po sestavení boardu, což bývá zhruba do 2 měsíců od začátku spolupráce, vede franšízant, jako certifikovaný TAB facilitátor, měsíční zasedání podnikatelských boardů. Mezi jednotlivými boardy zároveň nabízí i osobní koučink jednotlivých členů, při kterém společně prohlubují závěry a závazky vyplývající ze zasedání boardů.

Dále si s ním vyjasňují aktuální výzvy a priority jejich řešení ve vedení společnosti. Tím franšízant definuje i nová témata k další diskuzi. Navíc pro systémovější práci s majitelem firmy využívá jak patentované SW nástroje TAB určené pro diagnostiku, plánování a rozvoj firmy, tak i své manažerské a podnikatelské zkušenosti.

Je TAB Board vhodný pro Vás?

Kdo se může stát franšízantem TAB?

Máme vytipovaný seznam několika základních profesních a osobnostních požadavků na „ideálního“ kandidáta. Když to zjednoduším, tak vhodnými kandidáty jsou například zájemci z okruhu korporací, kteří prošli nějakou vyšší manažerskou pozicí, nebo pracovali jako konzultant či kouč s business zkušenostmi. Také jsou vítání bývalí majitelé společnosti, kteří nyní mají ambice pracovat s TAB apod.

Jaká témata se v TAB řeší? Zjistěte ZDE

Jak probíhají jednání o franšízové licenci?

Pokud člověk projeví zájem o franšízu, nejprve se společně setkáme na neformální schůzce a krátce mu představíme náš koncept TAB. Budeme s ním ale také hovořit o jeho představách a očekáváních, které má o naší potenciální spolupráci. Tím zjišťujeme, zda jsou naše společné zájmy v souladu. Pak teprve, pokud je vše v pořádku a vyhovuje oběma stranám, pokračujeme v konkrétní prezentaci systému TAB s jasným očekáváním jeho role, jeho cíli i naší lokální podporou, kterou mu během spolupráce s TAB poskytneme, jakož i s ekonomickými údaji a dalšími jednotlivými kroky, které povedou k získání franšízy TAB.

Zaujala Vás možnost stát se členem TAB Board? Klikněte ZDE

Co vaši franšízanti na podnikání pod hlavičkou TAB Board nejvíce oceňují?

Práce s majiteli firem je pro naše franšízanty velmi zajímavá a obohacující. Zejména proto, že vidí, jaký má naše práce smysl a že jsou patrné konkrétní výsledky. Obecně je podnikání ve franšízingu výhodné pro zájemce především díky tomu, že jako franšízant má ihned k dispozici již vytvořený a praxí ověřený systém – koncept TAB, díky čemuž je i start jeho podnikání mnohem rychlejší a zcela profesionální.

Navíc se franšízant může opřít nejen o spolupracující kolegy, se kterými sdílí své zkušenosti na společných setkáních, ale i o další rozvoj konceptu a průběžnou podporu s kontinuálním vzděláváním franšízantů od mateřské společnosti TAB Boards, Inc.

V případě TAB Boardu jsou franšízanti součástí celosvětové firmy, ale přitom jsou svobodní a sami zodpovědní za svůj business. Průběžná podpora ze strany master-franšízanta je také samozřejmostí.

Máte chuť organizovat a vést koncept „TAB Boardu“ ve svém regionu ČR nebo SR? Chcete více informací o tom, jak rozjet podnikání pod hlavičkou této franšízy?

Jednoduše vyplňte formulář nebo nás kontaktujte na [email protected] a my se vám ozveme.


TAB BOARD VÁM POMŮŽE NAJÍT ŘEŠENÍ VAŠICH PODNIKATELSKÝCH PROBLÉMŮ

Další článek