Domovská stránka » Ženy v businessu » ANNA MAREŠOVÁ: ZPĚTNÁ VAZBA KLIENTEK MI DÁVÁ SÍLU
  • Ženy v businessu

    ANNA MAREŠOVÁ: ZPĚTNÁ VAZBA KLIENTEK MI DÁVÁ SÍLU

    FOTO: Martin Tiso

    Úspěšná designérka a zakladatelka společnosti Whoop·de·doo, Anna Marešová, navrhuje erotické a menstruační pomůcky ryze české výroby, za které získala řadu prestižních ocenění. Jaký je její pohled na design, udržitelnost a jak vnímá svět businessu? 

    ANNA MAREŠOVÁ

    Designérka a zakladatelka společnosti Whoop·de·doo

    Myslíte, že i v oblasti designu jsou patrné trendy udržitelnosti a odpovědnosti?

    Jsou. Bohužel někdy se jedná opravdu jen o trendy. Zabalit produkt do hnědého kartonu, dát na něj zelené logo. Osobně mám ráda, když je design skutečně udržitelný.

    Když se řeší, aby produkt sám o sobě dával smysl, dobře fungoval, dlouho vydržel, byl vyroben lokálně a z kvalitních materiálů. Což jsou přesně aspekty, které výrobu většinou zdražují, což může být pro obchodníka neatraktivní. Mně osobně ale zatím stojí za to vyrábět v Česku.

    Vnímáte design i jako formu sebevyjádření se schopností empowermentu?

    Vlastně ano. Hlavně když se zabýváte něčím, co zasahuje širší veřejnost či veřejný prostor. Pak vnímám opravdu několikanásobně větší zodpovědnost. Stejně tak to cítím i v případech, kdy má design společenský přesah. A přesně tohle mě baví u Whoop·de·doo.

    Než jste založila vlastní značku intimních pomůcek Whoop·de·doo, byla jste designérkou na volné noze. Jaké to bylo a co byste poradila ženám, které zvažují vlastní podnikání?

    Když pracujete na volné noze, máte svobodu, ale zároveň větší zodpovědnost. Znamená to, že vás nikdo nekontroluje, ale nemůžete očekávat, že vám každý měsíc na účtu přistane výplata. 

    Dlouho jsem si myslela, že být freelance je podobné jako mít svoji firmu. Až v praxi jsem zjistila, že mít svoji firmu znamená zodpovědnost neporovnatelně větší. Znásobuje se odpovědností za další lidi a celou firmu. A to je někdy náročné, vezme vám to vaši vlastní svobodu, s čímž je potřeba počítat.

    Na druhou stranu musím přiznat, že díky podnikání jsem se setkala a spolupracovala s lidmi, na které bych patrně nikde jinde nenarazila, od kolegů přes ambasadorky až po zákazníky. Právě zpětná vazba klientek mi často dává sílu a utvrzuje mě v tom, že je moje práce smysluplná.

    Zažila jste někdy rivalitu s dalšími podnikatelkami, nebo naopak podporu a ženskou sounáležitost?

    Většinou jsem se setkala se sounáležitostí. Sama obdivuji některé ženy – podnikatelky. No vlastně ženy obecně. Když jsou schopny skloubit práci s rodinným životem a zároveň si to užívat a lidově řečeno z toho „nepadat na hubu“. To mi připadá opravdu obdivuhodné.

    Myslíte si, že je důležité, aby se ženy podporovaly? Případně, aby existovaly organizace, které jsou ženám oporou a inspirací k dalšímu růstu?

    Myslím si, že ano, ale nejsem úplná propagátorka pouze žen v podnikání. Celkově mám ráda, když se podporují projekty, které dávají smysl. A je jedno jestli za nimi stojí ženy nebo muži.

    Další článek